Veebimajutuse blogis ilmus artikkel minu ettevõtja loost, pealkirjaga “Kliendid kadusid, aga sündis hoopis uus algus”. Avaldan selle postituse teksti siin täismahus.
***
Mõnikord ei alga kõige põnevamad edulood suurejoonelise äriplaaniga, vaid ootamatuste ja juhuste jadaga. Mis juhtub, kui elu pakub korraga mitu sarnast võimalust, mis sunnivad sind astuma tundmatule ettevõtluse rajale?
Tiina Sakkos jagab oma inspireeriva loo koolitaja ja muudatuste juhina, kelle teekond ettevõtjaks ei kulgenud sugugi planeeritud ja kindlaksmääratud rada pidi, vaid tekkis julgusest haarata kinni uutest ootamatutest pakkumistest.
See on lugu sellest, kuidas esialgsest ebakindlusest võib kasvada välja hoopis menukas raamat, kuna kliendid läksid otsustaval äri alustamise hetkel kõik suvepuhkusele. Ise näeb ta oma karjääri nüüd kui pidevalt muutuvat põnevate mustritega kaleidoskoopi.
Millal ja kuidas koolitusettevõte ja äri alguse sai, millisest ideest ja hetkest?
Ausalt öeldes ei olnud mul kunagi plaanis hakata ettevõtjaks ega koolitajaks.
2022. aastal võtsin mõned kuud aja maha, et mõelda, kuidas edasi liikuda. Oletasin, et naasen varsti mõnda ettevõttesse muudatusi ja inimesi juhtima. Aga kui hakkasin võimalusi uurima, tuli korraga mitmest firmast sarnane pakkumine: see pole täiskohaga töö, aga tule palun aita meil üks asi käima lükata.
Siis sain aru, et on aeg puhuda hing sisse oma ettevõttele.
Ühel hetkel tulid tellimustena sisse ka koolitused. Üks esimesi oli näiteks selline: “Tee meie tiimile kahepäevane töötuba, et me saaks aru, mis on meil valesti läinud ja kuidas edasi minna.”
Alguses tundus see väga keeruline, kuid põhjalik ettevalmistus kliendiga ning kahepäevane tihe töö tiimiga andsid väga head tulemused.
2024. aastal ilmus koostöös Äripäeva Kirjastusega minu raamat „Miks ettevõtted muutuvad ja kuidas muudatusi juhtida? Muudatuste juhtimine inimkesksetes organisatsioonides“. Selle kirjutamisega samal ajal toimus minu kui koolitaja suur arenguhüpe – nii kvaliteedis kui ka tuntuses.
Kas algne äriidee on praeguseks kuidagi muutunud?
Võin täie julgusega öelda, et minu äri on mu eneseteostuse väljendus: aidata ettevõtetel toimida sujuvalt, inimkeskselt. Mulle meeldib tegeleda erinevate organisatsioonidega ja seal toimuvat läbi kokkulepete, koostöö ja töökorralduse paremaks muuta.
Nüüd võin öelda, et olen klassikaline “kaleidoskoopkarjääri” tegija: loon oma elus uusi mustreid ja värvikombinatsioone läbi erinevate rollide ja tegemiste. Minu “ankruks” on saanud Veebimajutuse tiim, kellele pühendan suurema osa oma ajast. Samas on mul energiat ja huvi panustada ka teistesse organisatsioonidesse, inimeste arengusse ning laiemalt sellesse, et meil oleks inimestena parem elada ja töötada.
See mitmekesisus hoiab mind värskena ja laseb koormust ise reguleerida. Pean küll end pidevalt ületöötamise eest üle “kraadima”, sest kui teed asja, mis väga meeldib, on piiride seadmine keeruline.
Kolm aastat tagasi ei oleks ma kõike seda osanud ette näha – olen siiralt tänulik, et see on niimoodi kujunenud.
Milline on olnud seni suurim edulugu, mida tahaks ka teistega jagada?
Olen selle aja jooksul ennast üllatanud üsna mitmest küljest: leidnud väga toredaid kliente, kirjutanud raamatu, saanud koolitustelt ja esinemistelt väga head tagasisidet, tutvunud ägedate inimestega ja teinud koostööd inspireerivate partneritega.
Samas olen pidanud korduvalt tegelema ka iseendaga, et mitte saada oma suurimaks piduriks.
Olen õppinud järjest lahti laskma hirmudest ja vanadest mõttemustritest, mis mind ei toeta: et ma ei julge esineda, ei taha olla tähelepanu keskmes või ei usu oma võimesse väärtust luua. Samm-sammult olen õppinud ennast rohkem usaldama ja julgen näidata end sellisena, nagu olen.
Raamatu ilmumine tõi kaasa palju ootamatult positiivset tagasisidet ja põnevaid koostööpartnereid. Mitmed kõned mulle on alanud umbes nii: “Tiina, ma lugesin su raamatut ja meil on vaja kohe sind meile koolitama!”.
See on avanud ukse ka suurte ettevõtete ja ühiskonnas olulist rolli mängivate organisatsioonide juhtkondade juurde, kus olen saanud läbi viia töötubasid ja arenguprogramme. Need kogemused on ka mind ennast väga palju arendanud, sest tasemel koolitaja õpib ka ise kogu elu.
Milline on olnud tõsisem õppetund, mida võiks teistega jagada?
Kõige keerulisem oli minu jaoks ettevõtja-elu esimene suvi. Olin tuhinat täis, soovisin panustada, aga kõik kliendid olid läinud just siis suvepuhkusele. See oli tõesti keeruline hetk, sest kuhu panna oma energia, kui seda pole justkui kuhugi panna?
Aga just paus andis võimaluse millekski täiesti uueks. Sellest sündis minu “heureka” moment: suunasin oma energia raamatu kirjutamisse ja see viis täiesti uute võimalusteni.
Millised on tulevikuplaanid koolitusäri arendamisel?
Minu tööelu kirjeldamiseks sobib endiselt kõige paremini sõna „kaleidoskoop“. Areng minu äri ja minu enda sees käivad käsikäes – lasen ennast suunata uutel mustritel.
Kuidas sündis ettevõtmise koduleht?
Kui tekkisid esimesed kliendid, asusin kohe ka kodulehte tegema.
Teadsin kohe, et mul on vaja oma paika selles online maailmas, kus kõik on just minu valduses. Sotsiaalmeediast minu arvates ainult ei piisa, sest siis pead ka nende keskkondade kehtestatud reeglite järgi elama ning alla neelama ka selle, kui nad otsustavad su konto sulgeda.
Sellepärast on koduleht äärmiselt vajalik, et olla Internetis nähtav.
Kuidas on koduleht aidanud kliente leida?
Kodulehe kaudu on tulnud mulle üsna palju päringuid, sealt on mind leidnud ka tulevased kliendid ning koostööpartnerid.
Seega oma koduleht koos sotsiaalmeediaga on minu põhilised allikad, mille kaudu oma tegemisi ja teadmisi jagan ning leitav olen. Klassikalist müüki (helistamine-kirjutamine “külmalt” uutele klientidele) olen seetõttu teinud suhteliselt vähe, sest piisavalt paljud leiavad mind ise üles.
Millised on selle valdkonna puhul veebis olulised asjad, mis peavad kindlasti töötama?
Turvalisus on minu jaoks number üks teema. Just sellepärast on mul Veebimajutuse Pluss-pakett, et ma ise ei peaks tegelema asjadega, mis mind ei huvita ja milles Veebimajutus oma partneritega on kindlasti minust palju parem.
Ma ei taha olukorda, kus minunimeline koduleht on kellegi teise poolt üle võetud ja sinna on pandud üles midagi, mis mu mainet kahjustab.
Teiseks saab Pluss paketist hästi kätte statistika, mida oma äri ja kodulehe edasiarendamiseks on hea kasutada.
Kustkaudu teid veel leitakse, millised on põhilised kanalid?
Minu põhiline sotsmeedia kanal on LinkedIn, kuna enamasti pakun teenust just äriklientidele. Sinna postitan peamiselt professionaalset laadi sisu. Instagram ja Facebook on rohkem personaalsema sisuga kanalid ja neid kasutan enda kui inimese näitamiseks veidi laiemas prismas.
Olen ka sage osaleja podcast’ides, erinevatel üritustel ja seminaridel ning seegi aitab tuntusele kaasa.
Kuidas sujus veebilehe arendamine, milliseid probleeme tuli lahendada?
Veebilehe arendamisega tegelesin juba mõned aastad tagasi ning arvan, et see läks väikse ja järjekindla pusimisega. Mulle oli abiks praegu Veebikooli eestvedav Marika Juusu, kelle näpunäiteid arvesse võttes sain lehe tehtud kümneid kordi kiiremini.
Võib ju arvata, et kõige keerulisem on tehniline töö, kuid ma ütleks, et sama palju nuputamist vajab ka see, mida sa sinna veebi “üles riputad”. Kui lood iseenda persoonibrändi, siis tuleb ka iseennast avada ning mõelda, mis teenuseid, miks ja kellele sa pakud ning mis väärtust sa üldse lood.
Samad küsimused on muidugi ka toodete müügiga, küll vaid veidi teisel kujul, aga igal juhul aitab ka seal kaasa ettevõtte ja toote loojate lugu.
Praegu teeksin oma lehel juba paljugi teisiti, kuna paari aastaga on veebilehtede tegemise võimalused edasi arenenud. Minu puhul on muidugi ka tavaline see, et kui esimene kogemus on olemas, tahaks järgmisena juba paremini teha.
Kuidas olete rahul Veebimajutuse teenusega ja mida võiks seal veel muuta?
Olen teenusega väga rahul. Veel enne seda, kui liitusin Veebimajutuse kollektiiviga, võlus mind toote lihtsus ja mõnus teenindus: kui ka ise ei osanud, siis abi sai alati. Olles praegu tiimi liige, näen seestpoolt seda, kui oluline on klientide jaoks nii teenuse lihtsus kui turvalisus.
♦♦♦♦♦
Kui see teema sind inspireeris, saada mulle kiri aadressile: tiina@sakkos.ee
♦♦♦♦♦
📣 Mul on kaks kirge: inimkesksed organisatsioonid ja muudatuste juhtimine! Kui vajad selles valdkonnas tuge, olen sinu jaoks olemas kui koolitaja ja mentor või interim juht.